Thursday, April 28, 2011

Bila anakku dah dua...

Ramai kawan-kawan yang lama tak jumpa bila jumpa kata saya dah kurus... Letih ke kerja tempat baru soal mereka?... Hurmmm.. Sebetulnya, kurus bukan sebab kerja sangat, tp penyumbang utama adalah 2 hero saya dirumah....

Jadual kerja masih sama, cuma mungkin lebih sikit dari dulu... Tapi bila anakku dah dua ni, kerja dirumah lebih sket... Contohnya..

Bila anakku satu,
Balik susukan dia terus ke dapur masak, sblm kul 7.30 dah siap masak, lepas masak dah boleh mandi.. Lepas mandi and sembahyang dah blh mkn, by 9.00 paling lewat dah boleh golek2 berehat...

Bila anakku dua,
Balik susukan anak yang ke-2 dulu sementara tggu yang pertama balik dari taman. Dia balik susukan dia pulak... By 7.30 baru siap susukan dua2. Sembahyang dulu, baru ke dapur masak.. Pukul 8.30 mcm tu baru siap masak, nk terus naik tetiba ada pulak yang menangis nk susu lagi.. Susukan dulu. Tengah menyusu, suami tercinta dh balik kerja.

Nota untuk gambar : Dah dua anak sayaa....

Tengok muka dia yg keletihan, kesian pulak so terus ajak makan dulu. Makan2 sambil berborak aktiviti harian, dah pukul 9.30. Relaks kejap lepas makan sbb kalau mandi terus nanti perut buncit, dah pukul 10 pulak.. naik atas tak boleh terus mandi kena amik turn sorang2 sebab sorang kena main2 ngan anak2 yang dua... Hehehehe..

So, at least paling awal pun pukul 11 mcm tu baru blh golek2.. Tapi baru nk lelap, tapi ehhh.. terlupa nk kena susukan faris supaya dia tido. Faris tido, fatih pulak ajak main dulu. Nk terus tido kesian pulak ngan dia, so main2 jap ngan dia.. Kejap punya kejap at least 12.30 baru la dia tido..

 Esok kul 5.15 pagi jam dah bunyi.. bangun masak katanya, nanti ahmad fatih nk makan aper?? Hehehehe.. Siap masak, pam susu pulak untuk ahmad faris... Baru la blh mandi and siap pegi keje.. (Tu belum citer tgh mlm at least dua kali bangun susukan ahmad faris...)

Macam tu la kitarannya untuk 5 hari seminggu, 20 hari sebulan...

Eh cuppp.. Ada lagi...

Bila anakku satu,
Boleh la tggl anak yang tgh tido, and kita blh rehat2 atau buat keje lain...

Bila anakku dua,
Anak yang kedua tido, masih kena perhatikan yang no. 1. Kalau tak nanti, tanpa disedari yang no.1 dah elok terbaring dalam baby cot sebelah yang no. 2... Tak ker letih tu bekejar dari luar ke dapur untuk jenguk dia setiap masa. Pernah la sampai hangit goreng ikan.. Hehehehehe...

Eh, cuppp lagi.. banyak lagi kalau nk cerita.. tapi sebetulnya, itulah buah hati pegarang jantung saya dan suami. Walaupun kami berdua keletihan tapi berbaloi-baloi tengok anak membesar depan mata..

Nota untuk gambar : Setiap hari saya pesan, "ummi ngan ayah keje fatih jaga adik ya..."

Nota untuk gambar : Setiap hari saya pesan "nanti adik cepat besar boleh main ngan abang ya"

Seronok sebenarnya punya ramai anak walaupun sepanjang perjalanan itu banyak cabaran dan dugaan yang kita perlu tempuhi...

Nota kaki entri ini : Harapan saya, agar saya dan suami dapat menjaga amanah ALLAH ini sebaiknya...

4 comments:

doy said...

seronoknya bila dh ada anak kan...
hope to have it soon...

yutt said...

Insyaallah.. Kata suami saya kalau ada kehendak mesti blh dapat...

eliyazz said...

syok dengar tp paling awal nak preggy pun slps 2013

yutt said...

uishhhh.. lamer lagi tu. Sian azizi tak der kawan nanti... Hehehehe..

It hits me hard 😉

Children is a gift from ALLAH. We always heard it. Or at least, people around me often discuss about it. It is indeed 100% true. Burden ...