Tuesday, January 04, 2011

Diabetes and Pregnancy Part 3

Hurmmmmm.. Harus ditulis segera part 3 ni takut2 nanti saya dah bersalin pun belum lagi update. Dan janji saya harus ditepati... Hehehehe, mesti korang dh lupa bilasaya janji.. Tak per la, biar saya cerita juga....

Bagaimana ya menghadapi, mengharungi serta mengatasi kencing manis@diabetes during pregnancy... boleh tahan tough juga la kalau korg tanyer pendapat sy... Kenapa??? Kerana selera makan saya during pregnancy sangat membuak-buak, tetapi bila kena diabetes ni maka diet dalam pemakanan adalah perkara pertama yang harus dijaga. Uppppppssss, it doesnt mean u tak blh makan tau.. tapi.. Nanti lah, i citer satu2 kay... Hehehehe..

1. Bagaimana saya tetiba didapati menghidapi diabetes masa pregnancy?

Simple jawapannya. Berat saya naik 5.5kg masa check up bulan keenam pregnancy. Sebelum tu? Tak naik2 pun... Berat naik terus dapat diabetes?? Itu soalan korang? Tak der la mcm tu. Tp kenaikan berat badan yang mendadak sebegitu, adalah tanda-tanda utama. Ok begini :

Doktor akan start worried bila :

Berat naik more than 3 kg. Bila dah lebih camtu, maka dia akan mengarahkan untuk buat glucose test. Thru glucose test tu la akan membuktikan segalanya. So, normally kenaikan berat yang mcm saya tu konfem la kencing manis. 5.5kg ok!! Champion nih!! Hehehehe...

Kita sepatutnya start worried bila :

Nota untuk gambar : Haaaaa... Macam tu la sepatutnya kerisauan yang harus kita rasai... Hehehehehe...  
Sumber gambar : crossdaily.com

Bila kita makan pagi kenyang sampai tghr masih kenyang. Sampai ptg pun perut penuh lagi. Penuh pun bukan sebarangan. Penuh yang sampai nk bernafas pun tak selesa.. Maka berjaga2 la korang... Start la jaga makan kay.. Jangan ikut nafsu sgt.. Pastu kita akan dahaga selalu dan kencing lebih kerap dari biasa. Sekerap mana? Malam blh bangun sampai 4 5 6 kali untuk buang air kecik..

2. Bagaimana saya mengharungi dan mengatasi detik2 untuk menjaga kesihatan saya yang menghidapi diabetes??

Hurmmmm.. Soalan nih susah nk cerita. Bukan susah nk cerita sebab jalan ceritanya susah. Susah nk cerita sebab nk pikir mcm mana nk buat perenggan yang pendek hasil dari kesengsaraan yang saya alami. Wahhhh, KESENGSARAAN ya perkataan yang saya guna... Kihkihkihkih...

Begini, bila saya didapati ada diabetes, maka doktor klinik tempat saya buat monthly check up to terus buat refer letter ke hosp tempat saya nk bersalin. Saya pun dengan penuh semangat terus la call hospital ni n buat appointment, siap minta buat cepat ok. Takut senanyer, takut diabetes itu membahayakan baby..

 Nota untuk gambar : Macam ni la test yang saya buat tu... Tingi ooo kandungan gula lam darah saya masa 1st time buat... Hehehehe, biarlah saya rahsiakan keputusannya, tak cemerlang mana pun... Sumber gambar : diabetesinsider.com

Tapi bila saya jumpa doktor ni, dia relaks jer.. Tapi dia memang relaks. Dulu mula2 saya cek up ngan dia utk 1st pregnancy pun saya tak yakin ngan dia, tapi bila dah setel semua saya admit dia doktor yg baik. So this time bila dia relaks, saya pun layan jer la... dah yang sebetulnya saya pun dah menjadi sedikit relaks berbanding kali pertama saya tahu saya ada diabetes..

Nk tahu apa jer dia kata bila saya kata saya dh risau tahap cipan... "Owh, jangan risau. Melihatkan result test awak ni, awak masih ok. So, kita cuba 1st step lu. Jaga makan okay.... " "Tu jer?" Itu la instant feedback saya kat dia.. Hehehehe, nampak sangat saya gelojoh kan?? Dan tahu apa jer dia jawab???? "Haah, itu sahaja..." Kalau saya tak kenal dia, konfem saya karate dia... Tp oleh kerana saya kenal dia, maka saya teruskan la sikap gelojoh saya dgn bertanya? Maksud Doktor... So, inilah dia apa yang dia maksudkan.. Jawapan dia pendek jer, tp bila saya tulis konfem panjang...

"Jaga makan means, kalau sebelum ni kita makan sepinggan nasi, now just amik separuh pinggan, byk2 kan makan buah, apa sahaja jenis buah, makan roti wholemeal adalah sebaik-baiknya, kurangkan mknn bergula seperti cake, teh tarik, burger, air bergas dll yang kandungan gulanya tinggi. Kalau nk minum air bergula tu pastikan kurang manis. Buat sendiri lebih baik so boleh sukat gula yg diisi. And, kalau rajin sila la exercise (Exercise ni saya hanya buat bila esoknya nk cek up.. Hehehehhe)"

 Nota untuk gambar : Mari kita belajar kembali piramid makanan ya kawan2. Ini la makanan2 yng digalakkan beserta jumlah yang boleh diambil utk sehari.. Ini contoh la...  
Sumber gambar : clivir.com

So, korang kena tahu kalau kata mknn yang ada gula ni, seme mknn ader okay, samada byk ker tidak jer... Seksa giler kena jaga makan.. Dah la saya ni memg fans of desert... Nasib baik la buah blh mkn. Maka dengan itu bermula la kesengsaraan saya... Saya ni bab diet ni memang susah nk buat. Saya tak la mkn byk, tp saya kerap mkn... So, bila berdiet kekerapan makan juga harus dikurangkan. Kalau nk pun mkn buah jer.. Saya sampai nk termuntah tau mkn buah.. Tapi demi kesihatan saya n baby, maka saya harungi jua...

3. Dan hasilnya sekarang....

Alhamdulillah saya bebas diabetes. Ya, betul. saya berjaya hadapi dan atasi diabetes dengan menjaga permakanan harian saya.  Memang la seksa n sengsara. Lagi2 masa mengandung, dimana time ni la selera makan kita menjadi dua kali ganda. Tapi hasil usaha yang bersungguh, saya berjaya, Bukan nk berbangga, tp nk korang tahu, bahawa jaga makan itu lagi mudah, dari kena cucuk sendiri insulin tu masuk lam badan. Btl tak?? Korang pikir n nilaikan la sendiri.. Lain la korang memang suka cucuk ubat ni, atau korang adalah seorang doktor. Tp ingat la, yang baby lam kandungan juga akan menghadapi risiko bila si ibu itu ada diabetes. Sila google kalau x percaya okay... :).

Nota untuk gambar : Ini antara yang pasti korang jumpa kalau korang rajin nk google.. Google ar lagi, banyak infoooo... Sumber gambar: dorchesterhelath.org

So now, saya dah boleh makan sesuka hati (tapi masih berhati-hati, mungkin serik kut.. Hehehehe). Tp tu la, bila dah pregnant hampir 39 minggu ni maka saya bukannya boleh makan byk sangat. Cepat sgt kenyang perut ni. Ruang utk mknn dah kurang. Baby kan dah besar, tp cek pun dah 2.66kg. Tp saya makan juga. Maklum la lepas ni nk berpantang lagi.. So, saya kena pastikan during confinement nanti, tak der lagi mknn yg saya teringin.. Boleh la saya berpantang dgn penuh ketenangan...

Nota kaki : Banyak lagi info yg nk dikongsi. Tapi bila saya baca balik, panjang sgt leteran saya.. Boring nk baca... Ini yg paling simple yg boleh saya persembahkan. Moga boleh jadi panduan utk ibu mengandung yg lain...

No comments:

Me, Kids and World Scarves Problems

Last weekend, I rearranged my scarves from hanger to the big plastic box. That's when my kids enter the room and start questioning. Ad...