Wednesday, January 05, 2011

Breast Feeding... Part 1 : Langkah Pertama

Kenapa ya saya tetiba berminat nk buat tajuk pasal breast feed ni ya.. Jawapannya adalah :

1. Semalam saya baca forum kat website MBFPC. Macam2 info ader kat situ... Ader gak cerita pasal motivasi ibu2 yang bekerjaya n nk breast feed. 

2. Saya rasa lately, ibu2 menyusukan anak2 ni dah jadi mcm trend semasa.. Ala-ala tengah femes gila tak hengat macam Dato' Siti umum nk kawen dulu... Hehehehe, langsung tak der kaitan contoh ngan tajuk, tapi saya suka, tak per ek...

3. Saya rasa sekarang seme yg sedang dalam perjalanan untuk membesarkan anak2 sangat bertuah.. Semua info ader, tinggal tekan tekan tekan n tekan, terus la kuar pelbagai info... Aper pun ada... Macam2 ader bak kata tok wan kat astro tuh...

Ok, cukup dengan tiga jawapan tu. Tp wiv that 3 reason, maka terdetik la hatiku ini ingin bercerita tentang bagaimana saya boleh menyusukan anak bujang sulungku itu.. Nk gak saya selitkan cerita bagaimana terkebelakangnya saya berkaitan perkembangan teknologi nih... Hehehehe, pengakuan ikhlas tuh...

Ok begini. Dah banyak kali saya tulis entri, saya akan kata saya ni konvensional. So dalam hal susu menyusu ni pun saya konvensional juga. Sama la ngan hal berinternet n berteknologi bagai ni, pun saya konvensional. Tahu apa yang perlu jer.. jarang nk pikir luar dari kotak selesa saya.. Ok, saya admit, saya dh tua, itu mungkin penyebab utama.

Sejak saya muda belia n belum kawen, saya dah niat nk kasi anak2 saya susu badan. Kenapa korang tanyer saya ader niat tulus mulus begitu? Senang jawapan saya.. Sebab mak saya tak pernah kasi kami adik beradik susu formula, sampai la kami dah besar tp tak ingat sampai umur berapa tahun. Tp memang mak saya breast feed seme anak2. Bila saya tanyer mak. Mak akan jawab, senang n tak payah pikir pasal nk asingkan bajet untuk beli susu formula. Kami kan orang kampung, pemikiran simple jer yang utama mestilah pasal kewangan keluarga...

Masih terbayang mcm mana sibuknya saya bermain tepi kebun yang mak usahakan n sambil berkebun, mak akan susukan adik2 kalau adik2 lapar... Maka, walaupun saya masih bodoh waktu itu, tp bila saya ingat itu semua, maka saya telah tetapkan, mak yang berkebun keluar peluh bagai boleh diminum pun masih boleh susukan kami semua, kenapa tidak saya yg kerja hanya duduk atas kerusi yg boleh sandar sambil tekan2 keyboard tak boleh susukan anak... Simple kan?? 

Maka apabila saya didapati mengandung isu susu menyusu ni bukan la perkara penting yang harus dipikirkan. Dah lama saya decide, buat aper pikir lagi, nanti anak dah kuar kasi jer la susu. Kampung nya saya kan kan kan. Tak pernah nk pikir dah keje nanti, mcm mana nk kasi susu, macam mana nk sedia susu. Niat jer murni puan ros ni, tapi perancangan zero.

Masa berlalu saat berganti saat, minit berganti minit, jam berganti jam, ok skip, bulan berganti bulan, maka cukup la sembilan bulan mengandung. Dan satu kejadian telah berlaku ketika minggu terakhir dan kali terakhir saya buat check up sblm saya deliver... Alhamdulillah, rezeki yg ALLAH bagi pada saya tak pernah putus..

Sedang menunggu giliran utk check up, tetiba dtg sorg perempuan menanyakan berkaitan penyusuan dengan saya. Bermacam soalan yang ditanya, laksana saya ni subjek yg sdg diinterview utk mintak keje sebagai pakar laktasi. Kihkihkih.. Saya lak yg jujur ikhlas dan hanya melayan ngan separuh hati menjawab "tak tahu" untuk hampir 95% daripada soalan yg ditanya... Hasilnya, dia mengeluh dan putus asa dgn saya.. Ingat lagi soalan dia pada saya..

"Puan nk menyusukan anak puan, dan puan bekerja, tp puan tak tahu seme informasi2 ptg berkaitan penyusuan dan ibu yg bekerjaya. Apa yang menyebabkan puan terpikir utk menyusu kan anak?"

Jawab saya mudah "Betul la, saya tak pernah terpikir lak seme tu. Kenapa saya nk susukan anak? Mak saya dulu susukan saya"

Dia cuma senyum, dan saya tahu dia nk sambung lagi leteran dia tika itu, dan tika dan saat itiu juga saya dh malas nk layan dia. Dah la soklan macam2, pastu saya tak tahu nk komplen pulak, kalau nk citer, citer jer la, dah la duduk sebelah saya terus tanya, tujuan itvw pun tak citer kenapa... Sedang asyik masuk saya berpikiran sorg2, dtg la sorang lagi pompuan mendekati dan berbual dgn gadis yg tak abes menyoal saya tadi... Mendengar dari perbualan tadi, tahu la saya yang mereka sedang buat lanjutan itvw hasil dari kursus yang diadakan pada minggu yg sebelumnya.. Dan yang paling best, perempuan yang bertanya pelbagai soklan kat saya td dah itvw salah org.. Hehehehehe..

Saya suka... Tp dia siap boleh tanyer saya kenapa tak cakap yg saya tak join pun kursus tu... Saya pandang dia blk dan sym jer... And dia reply balik dan kata, "Salah saya juga kan puan, langsung tak der intro then terus soal.." Saya senyum dan angguk sahaja.  Maka mungkin kerana telah termalu sendiri perempuan itu pun berkongsi la segala info yang berkaitan dengan soklan2 yang ditanya td pada saya. Almost complete evrth.. 

Dan dari situ juga la, saya tahu byk perkara pasal penyusuan, bagaimana menyusu, bagaimana memerah susu, bagaimana menyimpan susu, berapa lama blh thn, bagaimana memanaskan susu, dan byk2 lagi laaaa... Tp yg boleh saya kata, alhamdulillah cukup la utk saya melaksanakan penyusuan kepada anak saya walaupun saya bekerja... Terima kasih ya puan, maaf sesangat saya lupa nama puan, tapi muka saya ingat... Dan puan pun ingat muka saya kan, siap tegur saya lagi baru2 ni bila kita jumpa lagi time sy cek up.. Siap suruh saya isi borang lagi.. Tp kali ni tak salah orang lagi kan?? Kihkihkih...

Dari situ, puan suruh saya balik n google lagi di internet untuk pelbagai info.. Saya memang bersemangat nk cari, tp malam tu juga saya dah sakit nk bersalin n esok nya saya bersalin. Rezeki ALLAH, walaupun di saat akhir, tp DIA tak pernah lupa dan sangat PEMURAH memberi.. Ingat lagi bila saya mengaku yang saya tak pernah terpikir nk cari di internet pasal seme tu, n puan kata sekarang seme pun ada dihujung jari.. Hehehehe, kan betul, Saya ni memang tak up to date, terkebelakang sungguh pasal perkembangan teknologi ni... Sangat selesa dalam kotak saya sahaja...

Sekarang, anak bujang saya dah nk masuk dua tahun. Alhamdulillah penyusuan saya boleh dikatakan berjaya. Oh ya, sekarang saya dah ada byk info2 pasal breast feed ni.. Seme saya dapat sepanjang melalui perjalanan dua tahun membesarkan anak saya tu.. Ada yg dikongsi org, ada yg diperolehi dari bacaan, ada yg belajar dari pengalaman sendiri dan pengalaman org lain. Apa yang saya boleh kata, saya bertuah, di saat saya masih bertatih dalam perkara ini, ALLAH SWT temukan saya dengan pelbagai org yg bermurah hati kongsikan pengalaman mereka dengan saya.. Dan ikhlasnya, disitulah saya memulakan langkah pertama serta memanjangkan langkah demi langkah hingga ke hari ini, ke saat saya menunggu hari utk deliver anak kedua.

Sehubungan itu (rasa macam nk tulis surat rasmi lak...), ingin saya ajak seme kawan2 sama2 menyusukan anak kita... Byk faedahnya.. Nanti saya kongsi lagi bebila.  Berniat la dari sekarg, kerana segala nya bermula dari niat kita. Usaha pun akan datang dari niat kita. Motivasi diri juga datang dari niat kita.. Susah??? Tak der la.. Mudah jer. Tengok la saya. Bermula dengan tak tahu apa2, tapi berjaya tahu susukan anak saya.. Nanti saya cerita lagi betapa struggle nya saya berusaha menyusukan anak dengan pengetahuan yang cetek dalam dada.. 

Nota kaki entri yg saya rasa sirius ini adalah : Kita Boleh. Yakin dengan diri anda. Kalau Malaysia Boleh, inikan pulak kita... Untuk puan tersebut, terima kasih puan, kerana puan maka saya berjaya mulakan langkah pertama saya.

Angan-angan saya : Saya nk jadi orang yg duk kasi motivasi pasal susu menyusu ni. Tapi mcm mana ek? Berminat la, tp tak der peluang...

No comments:

Me, Kids and World Scarves Problems

Last weekend, I rearranged my scarves from hanger to the big plastic box. That's when my kids enter the room and start questioning. Ad...