Friday, January 29, 2010

InDaHkaH SEbUAh PeRKAhwInaN?


Wahhhh... Gempaknya tajuk. Bunyinya seperti telah kecewa dengan sebuah perkahwinan.... Oh tidak, saya masih percaya bahawa perkahwinan itu memang indah. Cumanya saya mahu menekankan bahawa keindahan itu datang degan kerjasama semua pihak...  Perkahwinan adalah satu tanggungjawab. Perkahwinan adalah kepercayaan. Perkahwinan adalah satu penyatuan, penyatuan dari segala segi. Perkahwinan bukan semata-mata utnuk menghalalkan perhubungan....Bukan juga untuk mereka yang mengimpikan keindahan semata-mata. (Nota untuk gambar : Gambar ini saya ambil dari http://alfateh.via.my/. Kredit to the website. Gambar ini saya rasakan cantik jadi saya copy dan paste di sini. Anda rasa cantik tak veil yang pengantin perempuan itu pakai? Soalan bertujuan membuang masa org yg membaca... hihihihi.. sorri)

Ini alasannya mengapa saya ingin membebel mengenai perkara ini hari ini...

Ini adalah sebahagian perbualan melalui telefon yang berlaku diantara dua manusia yang sedang mempertikaikan tentang perkahwinan :

Mak Ngah : Naper mak Ndak nak kawen sangat ni??? Perabih lu study tu... Blablablabla (Banyak la leterannya kerana dia memang suka berleter)

Mak Ndak : Kerana nk menghalalkan perhubungan. Tak elok asik keluar berdua, tak elok bergayut telefon lamer, tak elok bercinta, kena kawen baru tak berdosa. (Panjang lagi explaination nya yang aku rasa malas nk taip sebab nanti aku akan tambah dosa sbb banyak sangat tambah perencah kat ayat tu).

Ini pula adalah perbualan dua rakan sekerja mengenai perkahwinan :

Rakan 1 : Naper mata nampak berair jer? Merajuk ker? Kenapa lak kali ni?

Rakan 2 : mmmm... Nampak sangat ker? Tak merajuk tapi merajuk. Kenapa merajuk? Hehehe.. Perkara yang sama. Malas nk tunggu dah, tanyer jer asik tak tahu tarikhnya...Bablablablabla... (Pun malas nk taip lagi, nanti tertambah secukup rasa lak. Yang utama, isi penting dah ada)

Indahkah sebuah perkahwinan sehinggakan mereka asyik masyuk nk berkahwin atas pelbagai alasan. Sudahkah mereka bersedia untuk melangkah ke satu dunia baru yang memerlukan banyak pengorbanan, kesefahaman, penyatuan, pemberian, penerimaan??? Jika sudah bersedia untuk semua itu, sila, sila senaraikan 10 kebaikan dan 10 keburukan sidia yang anda sayangi... Saya paham susahnya nk cari 10 keburukan, maklumlah sedang bercinta sakan. Tp cubalah, cuba cari, kita manusia biasa, mesti ada kelemahan, tak der yang sempurna.

Dah ke belum? Tak per la kalau belum, saya paham, kentutnya pun wangikan... Oh, perkara tersebut dah boleh letak dalam kebaikan... KENTUTNYA WANGI...

Setelah menyenaraikannya, maka pikirkan adakah anda sudah bersedia menerima kesemua 20 perkara yang disenaraikan. Eh.. ada lagi belum masuk senarai? Tak per, sila masuk kan... Seberapa banyak mana yang anda nak.

Eh.. Laaaa... Ada lagi yang belum boleh senarai 5 perkara pun... Hurmmm.... Tak per la ,take your time...

Ok, dah la tu, saya tahu memg kebaikan dia banyak sangat sampai tak cukup sehelai kertas saiz A4 pun. Maka untuk pengetahuan anda, itu baru sehelai kertas A4, dan setelah berkahwin, maka bukan sahaja tak cukup sehelai kertas A4 untuk anda senaraikan, malah sepanjang hidup juga takkan cukup masa untuk senaraikan segalanya. Dan dengan itu sila buat rumus sendiri utk kira berapa kotak kertas A4 yang diperlukan.

Cuma, anda semua perlu ingat bahawa dalam senarai tersebut nanti bukan sahaja akan ada 100 kebaikan, tapi 100 juga keburukan atau mungkin lebih. Dan itulah keindahan sebenar perkahwinan. Dari keburukan2 dan kebaikan2 itu, akan ada rajuk merajuk, pujuk memujuk. gaduh bergaduh, peluk memeluk dan berbagai-bagai lagi scene2 yang jika dibuat telemovie pun tak kan habis dengan 300 episod... Dari perkara inilah maka kita harus berkorban, harus bersatu, harus menerima, harus memberi harus bermaafan... Dan dari perkara inilah akan bertambah kasih sayang dalam sebuah perkahwinan. Sudah kah anda bersedia untuk menerima segalanya??? (Nota kaki perenggan : Wahhh.. kenapa 300 episod. Sajer penulis nk guna angka 3, macam best lak rasanya... hihihihi)

Eh.. Ai tak boleh tido kalau ada yang berdengkur.. Eh, ai geli la ngan ikan keli... Laaaaa.... Laaa, lupakan seme tu... Berusaha la menerima segalanya... SEGALANYA... Barulah indah sebuah perkahwinan itu.. 

Dan ini adalah hanya 10% dari rempah perkahwinan... Jika 10% ini pun belum anda fikirkan, maka sila duduk, termenung, pandang dinding sampai tembus dan mula berfikir... Setelah itu, senaraikan apa sahaja jika anda rasa nk senarai. Jika penat sila berehat atau tido.. Ataupun buat apa sahaja yang anda rasa nk buat...

Jika anda malas nk pikir pun tak per, sila teruskan apa sahaja aktiviti yang anda ingin lakukan.. Moga hidup kita diberkati, dan bagi yang ingin melangkah ke alam perkahwinan. Kahwin la, kerana kawen itu memang indah....

Nota kaki entri kali ini : Saya terlupa letak nota untuk gambar. Jadi nota untuk gambar adalah : Gambar ini saya ambil dari www.zazzle.com.au/  Comel kan beg tu... Gambar yang tiada kaitan dengan cerita. Cuma bila google ada gambar org kawen, jadi saya copy and paste disitu.. tp bukankah gambar itu juga comel Adakah begitu comelnya sebuah perkahwinan??



No comments:

Me, Kids and World Scarves Problems

Last weekend, I rearranged my scarves from hanger to the big plastic box. That's when my kids enter the room and start questioning. Ad...