Thursday, September 27, 2012

Sahabat...

Semakin berusia rasanya makin kurang pula bilangan sahabat di sekeliling saya... Saya pula jenis yang susah betul nk mesej2 tanyer khabar dan sebagainya. Ditambah pula ketiadaan social networking seperti facebook, instagram, twitter dll...

Bukan bermakna saya boleh hidup tanpa kawan-kawan, mereka sangat penting utk saya. namun kesibukan bekerja dengan status isteri dan ibu, sedikit sbyk membuat saya sendiri berkeputusan agar mengurangkan aktiviti bersama kawan2. Tapi bukan bermakna saya tiada kawan-kawan. Tp waktu utk bersama kawan-kawan biasanya di hari bekerja sahaja... Bila sampai ke rumah, henpon ntah kemana, komputer ntah kemana yang tggl cuma anak2 dan suami...

Maka, bila begini jadinya, kawna-kawan baik saya kini adalah suami dan anak2. Most of the time dgn mereka... Berkawan dgn diarg ni syok, especially bila dengan anak2....  Contohnya :

Bila dengan ahmad fatih...


Dia la kawan gaduh saya... Dia wrestling saya, saya wrestling dia balik... Dia ngajuk ngan saya... Saya tak nk kawan ngan dia... Dia datang pujuk saya.. Saya peluk dia...

Dia la tempat perceritaan saya... Saya bersedih dia bertanya.. Saya menjawab, dia tanyer lagi kenapa.. And the best thing dia akan kata... "Ummi jangan sedih, abang kan ader." Tak pun, "ummi jangan sedih ya nanti abg bagitau ayah"

Dia la teman tido saya. Hehehehe... Bila malam saya tanyer dia, "abg nk tido dengan siapa, ummi ke ayah". "ummi" jawab dia.. Kejap-kejap tu.... "Ummi abg nk peluk ummi ya". Kejap2 lagi pulak.. "abg, ummi nk nenen adik ni, jap lagi peluk", "ala.. abg nk peluk ummi" sambil tangan melingkar kemas di leher. "Ishhhh, abg ni, tak larat la ummi macm ni"................................... Sedar2 dah pukul 3 pagi.. dia terbaring di sebelah... Jauh disudut hati, sedih sebab tak sempat peluk dia, tak tahu dia tido bila, saya dah jauh terlena... Lalu saya peluk, saya cium dia...

Dan mcm2 lagi.. Saya boleh gaduh dgn dia pasal benda kecik pun... Contohnya... Saya tgh tgk tv "Ummi, abg nk tgk citer kartun".. "alaaaa abg, ummi tgk citer ni stgh jam jer".... "abg nk tgk citer kartunnnnn". Dia mula cari jalan kacau mengacau... Dia menjerit, dia main tab dengan volume paling tggi, dia datang depan saya cuit sana sini, dia tutup tv... Macam2... Last2, saya pegi duduk btl2 depan tv, kuatkan volume, buat2 tak reti dia nk tgk citer kartun... Hahaahahahha... Macam budak2.. Tapi tak per la, dia kan kawan saya...

Bila dengan ahmad faris...


Dia masih kecil tp dah besar... Masih belum boleh bercakap pun. Setahun lapan bulan.. Tp apa yang kita cakap, kita sampaikan, semua dia paham...  Tp masih belum boleh treat dia sebagai kawan2 gaduh, tp dia tahu kalau saya ngajuk ngan dia... Hehehehe..

Tapi, seronok juga ambil kesempatan dekat ahmad faris ni.. Contohnya,

Bila dia nk nenen, dia akan tunjuk signalnya... Saya kata"nk nenen cium ummi dulu"... Ahmad faris ni jenis yang sangat kedekut dengan ciuman, tak mcm abgnya... Dia lebih sanggup nangis dari cium.. Hehehe.. Tapi ada saya kisah, nk nenen cium dulu... Hahahahahha... Dapat la, tapi cium secukup rasa jer la, sekadar letak mulut dia di pipi saya... Tapi ok la, at least kan...

Ahmad faris ni, saya jangka akan membesar jadi lelaki yang sgt pemalu dan ego.. hahhh gitu.. Bukan aper.. Dia paling kuat merajuk, paling susah nk pujuk... Dia lebih sanggup tertido tanpa nenen kalau saya lambat kasi nenen... Sanggup menangis golek2, dari saya dukung dan pujuk... Saya buat mcm mana??? Saya biar jer... Tak pun kalau dah tak larat sangat dgr dia nangis.. Saya akan kata "abg, mai kat ummi, adik tak sayang ummi ni. Adik tak mau nenen dah ni. Abg mari amik nenen adik"... Maka, dia akan tambah volume nangis dia, sambil cepat2 dtg kat saya.. Tkt abg dia amik nenen dia... Tp kalau abg dia sempat, dia tbh lagi volume dia, cuma dia tak der la nk abaikan saya lagi... Hehehehehe.. Dia akan usahakan juga dapatkan nenen dia.. Tp nenen tau, bukan ummi... Kalau suruh cium time mcm ni, jangan harap... 

Bila dengan ayahnya..


Hehehhe.. Yang ni tak yah citer la.. Rahsia rumah tangga... Kihkihkihkih....


Nota kaki entri ini : Tiap pagi bila saya bangun, saya akan tengok mereka yang masih lena tido.. Tiap pagi juga bila tengok wajah mereka saya akan terasa saya sgt tak sempurna.. Tiap kali itu juga saya bertekad akan jadi lebih baik hari ini... Namun, tiap kali itu juga, saya bahagia, jadi isteri, ibu dan sahabat untuk mereka...

Sahabat setia, kekal selamanya...

No comments:

Me, Kids and World Scarves Problems

Last weekend, I rearranged my scarves from hanger to the big plastic box. That's when my kids enter the room and start questioning. Ad...